Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 18 maja Komisja przyjęła propozycje tematów kontroli do planu pracy NIK na 2022 r.

Źródło: Facebook, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej https://www.facebook.com/KancelariaSejmu/photos/pcb.2876925742575542/2876924979242285/
Komisja rozpatrzyła odpowiedź na dezyderat nr 2 skierowany do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie realizacji programu zwiększenia wykorzystania krajowego białka paszowego dla produkcji wysokiej jakości produktów zwierzęcych. Odpowiedzi udzieliła sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi – Anna Gembicka. Pierwszy wniosek przedstawiony w dezyderacie dotyczył konieczności zapewnienia środków na kompleksowy program badawczy nad wykorzystaniem krajowego białka paszowego. Ministerstwo wprawdzie nie planuje kolejnego takiego programu, jednak dotychczasowe wyniki badań są wystarczające dla wdrożenia programu zwiększenia udziału krajowego białka w produkcji pasz.
Drugi wniosek to zapewnienie znaczącego wsparcia upraw roślin wysokobiałkowych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2021-2027. Do końca roku płatności będą na dotychczasowych zasadach. Od 2023 roku będą obowiązywały nowe rozwiązania prawne. W przypadku Polski będzie 13% rocznego pułapu na płatności bezpośrednie z możliwością zwiększenia o dwa punkty procentowe. Jako dodatkowe instrumenty wparcia planowane są także działania nakierowana na modernizację gospodarstw produkujących pasze i rośliny wysokobiałkowe. Trzeci wniosek dotyczył ustanowienia procentowego wskaźnika dla firm paszowych na wykorzystanie krajowego surowca do produkcji pasz. Zastąpienie pasz pochodzących z roślin genetycznie modyfikowanych oraz organizmów genetycznie modyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego wymaga czasu z uwagi na konieczność znalezienia zastępczych, wysokobiałkowych składników, porównywalnych przede wszystkim pod względem jakościowym i ekonomicznym do importowanej soi. Wprowadzenie tych komponentów do pasz wymaga uwzględnienia zawartości białka, jego wartości odżywczej oraz związanych z tym efektów uzyskiwanych w żywieniu zwierząt gospodarskich, a także dostępności na rynku dużych partii jednolitego surowca. Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 2.
Komisja rozpatrzyła informację na temat stanu realizacji Narodowego Holdingu Spożywczego. Informacje przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych – Andrzej Śliwka. Celem projektu jest stworzenie na bazie zasobów dostępnych Skarbowi Państwa silnego podmiotu, który wzmocni pozycję spółek państwowych i polski przemysł rolno-spożywczy oraz wpłynie na konkurencyjność polskich firm na rynku międzynarodowym. W dyskusji zwracano uwagę na konieczność stworzenia pełnego systemu od producenta, poprzez przetwórstwo do systemu dystrybucji. Zapewni to zwiększenie dochodu dla rolników poprzez wyeliminowanie pośredników i dochody z dywidend. Powstanie Holdingu wpisuje się w unijny program od pola do stołu i jest szansą dla rozwoju polskiego rolnictwa.
Jednym z gości konferencji był poseł i przewodniczący prezydenckiej rady ds. rolnictwa oraz były minister rolnictwa – Jan Krzysztof Ardanowski: – Rzepak to roślina szczególna, która w historii rolnictwa europejskiego odgrywa jedną z najważniejszych ról, nie wiem, czy założenia Zielonego Ładu nie sprawią, że zaniknie – podzielił się wątpliwością.
– Trudno sobie wyobrazić zmiany w rolnictwie bez rzepaku. Na niektórych typach gleb rzepak musi pozostać – jest przekonany były minister. – Jeżeli Europa chce odejść od wykorzystana białka paszowego koncernów amerykańskich, nie można odejść od uprawy rzepaku.
Podkreśla, że soja amerykańska nie jest rozwiązaniem globalnym, to źródło białka może być niepewne, np. ze względu na anomalie.
W konferencji uczestniczył Mariusz Olejnik p.o. Prezesa Zarządu Federacji.


