ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Artykuł 1.
- Polska Federacja Rolna z siedzibą w Warszawie, zwana dalej Federacją została utworzona z mocy uchwały o jej założeniu, podjętej na Zgromadzeniu Założycielskim w dniu 13 stycznia 1993 r.
- Polska Federacja Rolna jest organizacją pracodawców w rozumieniu Ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 1991 r. nr 55, poz. 235 ze zm.)
- Federacja jest samorządna i niezależna w swej działalności statutowej od organów administracji państwowej, samorządu terytorialnego oraz od związków zawodowych i innych organizacji.
Artykuł 2.
- Siedzibą Federacji jest Warszawa.
- Federacja prowadzi działalność na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i za granicą, zgodnie z obowiązującym prawem polskim i prawem kraju, w którym prowadzona jest działalność.
- Federacja ma prawo tworzyć Konfederacje i przystępować do nich, a także działać na forum międzynarodowym i przystępować do organizacji międzynarodowych.
PODSTAWOWE CELE I ZADANIA FEDERACJI ORAZ SPOSOBY I FORMY ICH REALIZACJI
Artykuł 3.
Podstawowymi celami Federacji są:
- ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym gospodarczych, zrzeszonych członków wobec związków zawodowych, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego,
- prowadzenie wspólnej polityki pracodawców, producentów rolnych działających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- prowadzenie działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa,
- prowadzenie działań na rzecz integracji pracodawców, producentów rolnych z rolnictwem państw członkowskich Unii Europejskiej,
- konsolidacja towarowych producentów rolnych.
Artykuł 4.
Do zadań Federacji należy w szczególności:
- reprezentowanie na szczeblu ogólnokrajowym interesów zrzeszonych członków federacji,
- jednoczenie pracodawców, producentów rolnych wokół działań zmierzających do harmonijnego rozwoju rolnictwa,
- współpraca z organizacjami politycznymi, związkami zawodowymi i innymi organizacjami w celu rozwiązywania istotnych spraw związanych z działalnością członków Federacji,
- opiniowanie aktów normatywnych i ich projektów w zakresie spraw będących przedmiotem zadań Federacji oraz podejmowanie inicjatywy zmierzającej do wydania aktów normatywnych lub wprowadzenia do nich zmian,
- współpraca z Agencją Nieruchomości Rolnych lub jej następcą prawnym, w szczególności w zakresie tworzenia sprzyjających warunków gospodarowania nieruchomościami rolnymi będącymi w jej zasobie,
- współpraca z innymi agendami rządowymi, organami państwowymi i samorządowymi, organizacjami pracodawców oraz organizacjami biznesu w kraju i za granicą,
- podejmowanie działań zmierzających do podniesienia kwalifikacji pracodawców i producentów działających w rolnictwie,
- rozpowszechnianie nowoczesnych technologii w produkcji rolniczej, wymiana doświadczeń technologicznych i ekonomicznych,
- wspieranie procesu integracji gospodarczej Polski z Unią Europejską, w szczególności a zakresie prowadzonej polityki rolnej, ułatwianie zrzeszonym członkom Federacji nawiązywanie kontaktów i współpracy z podmiotami zagranicznymi.
Artykuł 5.
Cele i zadania Federacji są realizowane poprzez:
- prezentowanie opinii w sprawach związanych z zakresem działalności zrzeszonych członków federacji,
- opiniowanie projektów aktów normatywnych w zakresie objętym zadaniami organizacji pracodawców,
- inicjowanie działań gospodarczych, prowadzenie doradztwa gospodarczego, ekonomicznego i prawnego w zakresie związanym z działalnością zrzeszonych członków Federacji,
- uczestniczenie, na zasadach określonych odrębnymi przepisami, w rozwiązywaniu sporów zbiorowych, w zawieraniu układów zbiorowych pracy oraz innych porozumień związanych z działalnością zrzeszonych pracodawców,
- udzielanie pomocy prawnej zrzeszonym członkom Federacji i pracodawcom rolnym,
- organizowanie szkoleń, seminariów i innych działań o charakterze edukacyjnym, dotyczących w szczególności zagadnień związanych z problematyką rolną, ekonomiczno-finansową, prawną, organizacją i zarządzaniem,
- organizowanie konferencji i spotkań mających na celu wymianę poglądów i doświadczeń pracodawców i producentów rolnych,
- prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej na rzecz Federacji,
- organizowanie zespołów eksperckich, zatrudnianie personelu wykonującego zadania statutowej, zasięganie specjalistycznych konsultacji prawnych,
- prowadzenie badań, nawiązywanie współpracy z ośrodkami naukowymi i jednostkami badawczymi w zakresie związanym z działalnością członków Federacji.
ROZDZIAŁ II
CZŁONKOSTWO
Artykuł 6.
- Członkostwo w Federacji jest dobrowolne.
- Członkostwo w Federacji ma charakter zwyczajny, wspierający, bądź honorowy.
Artykuł 7.
Członkowie zwyczajni Federacji działając przez swych przedstawicieli mają prawo, w szczególności do:
- czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Federacji,
- decydowania o kierunkach działania Federacji,
- uchwalania zmian Statutu Federacji,
- opracowania i realizacji własnych programów działania uchwalonych przez właściwe władze Federacji,
- zgłaszania wniosków dotyczących spraw będących przedmiotem działania Federacji,
- korzystania z pomocy i doradztwa Federacji w granicach jego statutowej działalności,
- korzystania z usług i urządzeń prowadzonych przez Federację.
Artykuł 8.
Członkowie zwyczajni Federacji są obowiązani do:
- czynnego uczestnictwa w realizacji zadań Federacji,
- przestrzegania Statutu Federacji oraz uchwał i regulaminów przyjętych przez jej organy,
- wykonywania uchwał władz Federacji, jeżeli uchwały te nie ograniczają samodzielności członków Federacji,
- terminowego uiszczania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Radę Federacji,
- udzielania organom Federacji informacji niezbędnych dla jej działalności,
- wspierania Federacji w wykonywaniu jej zadań statutowych i realizacji jej celów.
Artykuł 9.
- Członkostwo w Federacji ustaje w przypadku:
- wystąpienia,
- wykluczenia,
- skreślenia z listy członków.
- Wystąpienie następuje na podstawie wniosku członka Federacji, zgłoszonego na piśmie do Zarządu Federacji, co najmniej na 6 miesięcy przed końcem roku kalendarzowego.
- Za datę wystąpienia uważa się ostatni dzień roku kalendarzowego.
- Wykluczenie z Federacji następuje na mocy uchwały Zarządu Federacji w przypadku:
- niewykonywania lub naruszania obowiązków statutowych,
- działania na szkodę Federacji.
- Od uchwały o wykluczeniu z Federacji służy prawo odwołania do Rady Federacji w terminie 30 dni od daty powiadomienia członka Federacji o wykluczeniu. Rada Federacji rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu.
- Skreślenie członka Federacji z listy członków następuje w przypadku likwidacji członka Federacji.
- Skreślenie z listy członków Federacji następuje również w przypadku uchylania się od opłacania składek członkowskich przez okres co najmniej 3 miesięcy. Uchwałę w tej sprawie podejmuje Zarząd Federacji po uprzednim pisemnym upomnieniu członka Federacji. Odwołanie od uchwały podlega rozpatrzeniu w trybie określonym w ust. 5.
- W związku z ustaniem członkostwa, członkowi Federacji nie przysługuje żadne roszczenie do majątku Federacji.
Artykuł 10.
- Członkami zwyczajnymi Federacji mogą być związki pracodawców, organizacje producentów rolnych skupiające pracodawców, społeczno – zawodowe organizacje rolników lub organizacje grup producentów rolnych.
- Decyzję przyjęciu w poczet członków zwyczajnych podejmuje Zarząd Federacji na podstawie wniosku zainteresowanego podmiotu, popartego uchwałą jego władz.
- Od uchwały odmawiającej przyjęcia do Federacji służy wnioskodawcy odwołanie do Rady Federacji w ciągu 30 dni od daty doręczenia uchwały. Rada Federacji rozpatruje odwołanie na najbliższym posiedzeniu.
Artykuł 11.
- Członkami wspierającymi Federację mogą być osoby oraz instytucje, w szczególności podmioty z kręgu szeroko rozumianej branży rolniczej.
- Decyzję o przyjęciu w poczet członków wspierających podejmuje Zarząd Federacji na pisemny wniosek zainteresowanego podmiotu.
- Uchwałę o wykluczeniu członka wspierającego podejmuje Zarząd w przypadku działania na szkodę Federacji.
- Członkowie wspierający mogą uczestniczyć, na zaproszenie Zarządu w pracach organów Federacji lub Komisji Problemowych z głosem doradczym.
Artykuł 12.
- Członkami honorowymi Federacji mogą być osoby i instytucje szczególnie zasłużone dla Federacji.
- Wniosek o nadanie członkostwa honorowego składają organy statutowe Federacji.
- Członkostwo honorowe uzyskuje się na podstawie uchwały Zjazdu Federacji, po uprzednim wyrażeniu zgody przez osobę lub instytucję nominowaną.
- Członek honorowy Federacji uczestniczy, na zaproszenie Zarządu, w pracach organów Federacji lub Komisji Problemowych z głosem doradczym.
ORGANY FEDERACJI
ARTYKUŁ 13.
- Organami Federacji są:
- Zjazd Federacji
- Rada Federacji
- Zarząd Federacji
- Komisja Rewizyjna Federacji
- Kadencja organów Federacji trwa 4 lata.
Artykuł 14.
- Zjazd jest najwyższą władzą Federacji.
- Zjazd stanowią wszyscy członkowie Federacji.
- Członek zwyczajny może brać udział w Zjeździe poprzez delegatów. Członka zwyczajnego może reprezentować na Zjeździe maksymalnie 3 (trzech) delegatów.
- Każdemu z delegatów przysługuje jeden głos.
- Członek nie może ani przez delegatów, ani przez ich pełnomocników głosować przy powzięciu uchwał dotyczących jego odpowiedzialności wobec Federacji, zwolnienia ze zobowiązania wobec Federacji oraz sporu między nim a Federacją.
- Delegaci reprezentują członka na podstawie uchwały uprawnionego organu danego członka zwyczajnego.
- Delegaci mogą uczestniczyć w Zjeździe oraz wykonywać prawo głosu przez pełnomocników. Pełnomocnictwo do udziału w Zjedźcie powinno być udzielone przez delegata pod rygorem nieważności na piśmie i złożone do listy obecności uczestników zjazdu.
- Pełnomocnikiem delegata do udziału w Zjeździe nie może być:
- Osoba nie będąca delegatem,
- Osoba będąca pełnomocnikiem innego delegata.
- Zjazd Federacji zwoływany jest corocznie przez Zarząd Federacji.
- Zarząd Federacji może zwołać Nadzwyczajny Zjazd z własnej inicjatywy, jak również zobowiązany jest zwołać ten Zjazd na wniosek Komisji Rewizyjnej, Rady Federacji (w przypadkach określonych Statutem) lub 1/3 liczby członków Federacji.
- O czasie, miejscu i porządku obrad Zjazdu, Zarząd powiadomi pisemnie członków Federacji najpóźniej na 2 tygodnie przed terminem Zjazdu.
- Zjazd Federacji jest zdolny do podejmowania ważnych uchwał i decyzji, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 1/2 liczby członków.
- Jeżeli Przewodniczący Zjazdu stwierdzi brak wymaganej większości, wówczas kolejny Zjazd odbywa się w drugim terminie, to jest po godzinie po pierwszym terminie, już bez potrzeby zgromadzenia 1/2 liczy członków. W takim przypadku nie ma zastosowania art. 17 pkt 1 Statutu, a uchwały zapadają zwykłą większością głosów i są ważne niezależnie od liczby zgromadzonych członków.
- Delegaci mogą uczestniczyć w Zjeździe oraz wykonywać prawo głosu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Szczegółowy opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej jest wskazany każdorazowo w zawiadomieniu o czasie, miejscu i porządku obrad Zjazdu.
Artykuł 15.
W Zjeździe Federacji mogą uczestniczyć zaproszeni przez Zarząd przedstawiciele organów władz i administracji państwowej oraz organizacji politycznych, społecznych i gospodarczych.
Artykuł 16.
Do kompetencji Zjazdu Federacji należy:
- ustalanie kierunków działalności Federacji,
- uchwalanie zmian Statutu,
- uchwalanie programu działania Federacji,
- wybór i odwołanie członków Rady Federacji, Zarządu Federacji i Komisji Rewizyjnej Federacji,
- wybór i odwołanie Prezesa Zarządu Federacji oraz Przewodniczącego Rady Federacji,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań, Zarządu, Rady Federacji i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez Zarząd i Komisję Rewizyjną dotyczących pracy Federacji,
- udzielenie absolutorium członkom Zarządu Federacji na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Rady Federacji w sprawach spornych między członkami Federacji,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Federacji i rozdysponowania jej majątku.
Artykuł 17.
- Uchwały Zjazdu zapadają zwykłą większością głosów i są ważne, jeżeli zostały podjęte w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków .
- Wybór członków organów Federacji przez Zjazd Federacji następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w liczbie określonej przez Zjazd Federacji.
- Na funkcję Prezesa Zarządu dana osoba może być wybrana na okres maksymalnie dwóch, następujących po sobie kadencji.
Artykuł 18.
- Rada Federacji jest organem doradczym Federacji oraz organem rozstrzygającym sprawy sporne pomiędzy członkami Federacji.
- Rada Federacji liczy co najmniej 6 członków. Każda organizacja ma prawo do co najmniej jednego przedstawiciela w Radzie Federacji, wybieranego w trybie określonym w niniejszym Statucie.
- Mandat członka rady wygasa w wyniku upływu kadencji Rady Federacji, a ponadto w przypadku:
- rezygnacji z pełnienia funkcji,
- odwołania przez Zjazd Federacji,
- śmierci,
- ustania członkostwa w Federacji członka, którego przedstawiciel sprawuje mandat w Radzie Federacji.
- Rada Federacji wybiera spośród swoich członków Prezydium Rady Federacji liczące od 5 do 7 członków, które organizuje i kieruje pracą Rady.
- W skład Prezydium Rady Federacji wchodzi Przewodniczący i dwóch wiceprzewodniczących oraz członkowie.
- W okresach półrocznych Zarząd składa Radzie Federacji sprawozdania ze swej działalności. Jeżeli Rada Federacji uchwałą podjętą większością 2/3 głosów odrzuci półroczne sprawozdanie Zarządu, wówczas Rada Federacji może zwołać Nadzwyczajny Zjazd Federacji.
Artykuł 19.
- Rada Federacji obraduje stosownie do potrzeb, a jej posiedzenia zwoływane są przez Przewodniczącego Rady z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu Federacji, Komisji Rewizyjnej lub na wniosek 1/3 liczby członków Rady, nie rzadziej niż dwa razy w roku.
- Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów i są ważne, jeżeli zostały podjęte w obecności, co najmniej połowy członków Rady oraz objęte są porządkiem obrad zatwierdzonym przez Radę w dniu posiedzenia.
Artykuł 20.
- Zarząd Federacji liczy od 5 do 7 członków.
- Zarząd Federacji kieruje działalnością Federacji w zakresie określonym przez Statut oraz uchwały Zjazdu i Rady Federacji.
- Na pierwszym posiedzeniu nowy Zarząd wybiera ze swego składu trzech Wiceprezesów Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie mogą być jednocześnie członkami innych władz Federacji.
Artykuł 21.
Do zakresu działania Zarządu Federacji należy w szczególności:
- kierowanie pracą Federacji w okresie między Zjazdami;
- nadzór nad właściwym wykonywaniem przez Federację jej zadań statutowych;
- przygotowywanie projektu uchwały budżetowej i założeń polityki finansowej Fundacji oraz realizacja uchwalonego budżetu,
- składanie sprawozdań rocznych i sprawozdań finansowych Federacji,
- składanie sprawozdań z działalności na Zjeździe oraz składanie tych sprawozdań Radzie Federacji w okresach półrocznych;
- wykonywanie uchwał Zjazdu oraz rozpatrywanie i załatwianie wniosków zgłoszonych przez pracodawców i członków Federacji;
- występowanie z inicjatywą uchwałodawczą w sprawach objętych działalnością Federacji;
- przygotowywanie materiałów analitycznych i opinii w sprawach będących przedmiotem działania Federacji;
- rozporządzanie majątkiem Federacji,
- reprezentowanie Federacji na zewnątrz,
- opracowywanie i przedstawianie Radzie problemowych planów pracy i projektu planu finansowego;
- załatwianie spraw bieżących;
- podejmowanie wszelkich innych decyzji nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Federacji.
Artykuł 22.
Zarząd zobowiązany jest rozważyć w swoich działaniach i decyzjach sugestie i uwagi Rady Federacji.
Artykuł 23.
- Zarząd Federacji obraduje stosownie do potrzeb nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku.
- Uchwały Zarządu Federacji są podejmowane w głosowaniu jawnym, zapadają zwykłą większością głosów i są ważne jeżeli zostały podjęte w obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
Artykuł 24.
- Zarząd Federacji, swoje czynności wynikające dla niego z niniejszego Statutu, wykonuje przy pomocy Biura Zarządu.
- Zarząd Federacji może uchwałą ustanowić Dyrektora Biura Zarządu Federacji (nie będącego członkiem Zarządu), który jednocześnie będzie pełnomocnikiem Zarządu, a zakres udzielonego pełnomocnictwa określa uchwała Zarządu.
- Przepis ustępu 2 nie narusza norm zawartych w § 30 Statutu.
Artykuł 25.
- Komisja Rewizyjna jest najwyższym organem kontroli działalności Federacji.
- Komisja Rewizyjna jest wybierana w składzie 3-5 członków, w głosowaniu tajnym przez Zjazd Federacji. Komisja Rewizyjna wybiera spośród swych członków przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy: a)kontrola całokształtu działalności Federacji pod względem celowości, prawidłowości oraz zgodności z przepisami, postanowieniami Statutu i uchwałami władz Federacji; b)kontrola wykonywania uchwały budżetowej Federacji; c)zgłaszanie na posiedzenie Rady i Zarządu uwag i wniosków w sprawie działalności Federacji; d)składanie sprawozdań na Zjeździe ze swej działalności; e) zgłaszanie wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Radzie i Zarządowi Federacji.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.
Artykuł 26.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje przewodniczący Komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej niż dwa razy w roku
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami innych władz Federacji.
- Szczegółowy tryb działania Komisji Rewizyjnej określa przez nią uchwalony regulamin.
KOMISJE PROBLEMOWE
Artykuł 27.
Rada Federacji może powoływać Komisje problemowe do przygotowania ocen i analiz oraz propozycji dotyczących spraw wchodzących w zakres działania Federacji.
PRACOWNICY FEDERACJI
Artykuł 28.
- W czynnościach z zakresu prawa pracy dokonywanych z pracownikami Federacji dokonuje Zarząd Federacji.
- Warunki pracy i płacy pracowników Federacji określa Zarząd Federacji.
MAJĄTEK FEDERACJI
Artykuł 29.
- Majątek Federacji powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności i dochodów z majątków organizacji.
- Dla realizacji celów statutowych Federacja ma prawo prowadzić działalność gospodarczą, tworzyć fundacje i uczestniczyć w innych przedsięwzięciach gospodarczych.
- Dochód z działalności gospodarczej Federacji służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.
ZASADY REPREZENTACJI
Artykuł 30.
- Do zaciągania zobowiązań majątkowych oraz składania oświadczeń woli i reprezentowania Federacji na zewnątrz upoważnieni są: działający łącznie Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu albo Prezes Zarządu wraz z Członkiem Zarządu albo Wiceprezes Zarządu wraz z Wiceprezesem Zarządu.
- Do zaciągania zobowiązań oraz składania oświadczeń woli i reprezentowania Federacji można upoważnić pełnomocnika, działającego samodzielnie w zakresie umocowania.
ROZWIĄZANIE FEDERACJI
Artykuł 31.
- Rozwiązanie Federacji może nastąpić na podstawie uchwały Zjazdu Federacji podjętej zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby obecnych członków.
- Zjazd Federacji, podejmując uchwałę o rozwiązaniu Federacji, określa przeznaczenie jego majątku i powołuje komisję likwidacyjną.